• Zelená Vízia pre Slovensko
  • Domov
  • Aktuality
    • Články
    • Tlačové správy
    • Udalosti a podujatia
  • Naša práca
    • Štúdie & Prieskumy
  • O nás
    • Členovia
    • Ochrana osobných údajov
    • Poslanie a ciele
    • Výročné správy
  • Kontakt
  • English

PRIESKUM: Slováci riešia klímu stále viac, politici zatiaľ veľmi málo

4 roky dozadu
Tlačové správy

Podľa veľkého europrieskumu nás trápia problémy životného prostredia a udržateľného rozvoja, dokonca sa podľa nich rozhodujeme, koho voliť. Väčšina politických strán však otázky ku klimatickým témam odignorovala.

BRATISLAVA 30.4.2019 – Slovákom na ochrane životného prostredia záleží, našim politikom už menej. Vyplýva to z dvoch online prieskumov k voľbám do europarlamentu so zameraním na environmentálne a klimatické témy.

Prvý z nich realizovala na základe požiadavky Európskej nadácie pre klímu (European Climate Foundation – ECF) spoločnosť Ipsos MORI Observer v januári 2019. Svoje odpovede poskytlo 2000 Slovákov a Sloveniek vo veku od 18 do 50 rokov, ktorí označili za aspoň trochu pravdepodobné, že v nadchádzajúcich voľbách do Európskeho parlamentu pôjdu voliť. Cieľom prieskumu bolo preveriť citlivosť verejnosti na otázky ochrany životného prostredia. Zámerom bolo pochopiť, za aké dôležité pokladajú potenciálni voliči v súčasnosti otázky ochrany životného prostredia a do akej miery si želajú, aby sa politické strany na ne zamerali v nasledujúcich voľbách do Európskeho parlamentu. Okrem Slovenska prieskum uskutočnili aj v ďalších desiatich členských štátoch EÚ – v Rakúsku, Belgicku, Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Poľsku, Španielsku a Holandsku.

Druhý prieskum uskutočnila formou online dotazníka Slovenská klimatická iniciatíva (SKI). Tá oslovila s otázkami k postojom a riešeniam klimatických tém všetky politické strany, ktorých preferencie sa pred voľbami do EP pohybovali nad hranicou 5 %. Z politických subjektov SMER-SD, SNS, MOST-HÍD, SaS, Sme rodina, OĽANO, ĽSNS, KDH, Progresívne Slovensko, SPOLU-Občianska demokracia a SMK dotazník vyplnilo len päť. Mali na to pritom takmer dva mesiace. „Klimatická zmena je téma, ktorá začína plniť námestia, vážnosť situácie si uvedomuje čoraz viac ľudí. Z veľkého európskeho prieskumu je zrejmé, že aj Slováci nasledujú tento trend a prestali si pred environmentálnou problematikou zakrývať oči. Preto nás veľmi prekvapil slab. záujem politick.ch strán prezentovať svoje názory a riešenia, navyše pred voľbami do Európskeho parlamentu,“ uviedol zakladajúci člen SKI a predseda Správnej rady združenia Budovy pre budúcnosť Peter Robl. „Prieskum pritom ukazuje, že slovenskí voliči by ocenili, ak by sa politické strany témou klimatickej zmeny zaoberali, hovorili o nej a navrhovali konkrétne opatrenia a politiky, najmä pokiaľ ide o modernizáciu budov, obnoviteľné zdroje energie, energetickú chudobu alebo adaptačné opatrenia,“ dodal. Na otázky v prieskume SKI odpovedali Norbert Kurilla (Most-Híd), Martin Hojsík (koalícia Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia), Karol Galek (Sloboda a Solidarita) a Monika Beňová (SMER-SD) a Ivan Štefanec (KDH). Všetci piati kandidáti na poslancov do EP sa zúčastnili aj na verejnej debate Eurovoľby a klimatické otázky, ktorú organizovala SKI v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie na Slovensku.

Ochrana prírody je pre Slovákov rovnako dôležitá ako stopka daňovým podvodom.

Rozsiahly europrieskum predpovedá medzi Slovákmi a Slovenkami vyšší záujem o eurovoľby ako tomu bolo v roku 2014, keď účasť dosiahla len 13 percent. Až 54 % opýtaných označilo za vysoko alebo veľmi vysoko pravdepodobné, že vo voľbách 2019 pôjde voliť. Pre 81 % opýtaných je v nadchádzajúcich eurovoľbách dôležité, aby politické strany zastavili daňové podvody. Rovnaký počet ľudí označuje za dôležité, aby strany chránili životné prostredie, živočíchy a prírodu. Až 80 % chce, aby strany znížili znečistenie ovzdušia, 66 % považuje za dôležité znížiť migráciu.

Pokiaľ ide o osobné obavy Slovákov, na prvom mieste je korupcia politikov (43 %). Opýtaní majú strach aj zo zlej zdravotnej starostlivosti (33 %), nie sú spokojní ani so všeobecným stavom politiky (32 %). K najčastejším obavám patrí aj chudoba (30 %) alebo inflácia a vysoké ceny (26 %). Znečistenie prostredia figuruje na ôsmom mieste (13 %).

Pri rozhodovaní, komu vhodia Slováci svoj hlas, zaváži vo veľkej miere téma poľnohospodárstva. Až 87 % účastníkov prieskumu označilo ratingom 4 alebo 5 z piatich, že je pre nich dôležité, aby nimi volená strana presadzovala práve udržateľnosť poľnohospodárstva. Na druhom až štvrtom mieste je s 85 % snaha znižovať nezamestnanosť, ceny benzínu a elektriny a bránenie teroristickým útokom. S 84 percentami nasleduje bránenie dňovým únikom a ochrana životného prostredia, živočíchov a prírody.

TOP výroky, ktoré sú pre slovenských voličov v eurovoľbách rozhodujúce*:

1. Je dôležité vyrábať potraviny zdravým, udržateľným spôsobom. Znížime používanie pesticídov a antibiotík pri produkcii potravín, aby sme zaistili, že všetci budú zdravší.

2. Príroda je ohrozená po celej Európe. Budeme konať tak, aby sme ju ochránili a zastavili tých, ktorí ničia našu prírodu.

3. Ceny elektriny a plynu stúpajú a pre mnohých ľudí sú príliš drahé. Zabezpečíme, aby prechod na čistú energiu znížil účty.

4. Stav životného prostredia sa zhoršuje kvôli odpadu, znečisteniu a škodlivým aktivitám. Spoločnosti, ktoré najviac znečisťujú donútime, aby planétu vyčistili a prestali ju ničiť.

5. Solárna a veterná energia predstavujú budúcnosť čistej, nezávislej a hospodárnej energie. Budeme financovať iniciatívy v oblasti obnoviteľnej energie, aby sme zvýšili jej používanie.

6. Zaizolovanie domov a produkcia obnoviteľnej energie vytvorí nové odvetvia. Zabezpečíme, aby nové pracovné miesta v udržateľných odvetviach boli bezpečné a dobre platené

7. Klimatická zmena má vplyv na naše životy vrátane nedostatku vody a extrémneho počasia. Mali by sme pripraviť Slovensko na tieto vplyvy a zaviesť opatrenia, ktoré majú okamžité účinky, aby sme ochránili občanov.

8. Renovácia a izolácia budov prináša viac pohodlia, zdravšie prostredie a znižuje náklady na kúrenie v našich zanedbaných alebo starých budovách. Budeme investovať do hospodárnejších budov.

*Znenie otázky: Keď sa rozhodujete, ako voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu, do akej miery je/nie je pre vás dôležité, aby strana komunikovala a konala uvedené?

Výsledky prieskumu: VÝSLEDKY PRIESKUMU MEDZI POTENCIÁLNIMI VOLIČMI

Zhrnutie prieskumu z prezentácie: ZHRNUTIE PRIESKUMU

Otázky k prieskumu: OTÁZKY

Predchádzajúci článok
TÉMA KLIMATICKEJ ZMENY A VOĽBY DO EURÓPSKEHO PARLAMENTU
Nasledujúci článok
ŠTÚDIA SKI K NÁRODNÉMU INTEGROVANÉMU ENERGETICKÉMU A KLIMATICKÉMU PLÁNU SR (NECP)

Kategórie

  • Články (6)
  • Štúdie & Prieskumy (14)
  • Tlačové správy (35)
  • Udalosti a podujatia (12)

Najnovšie články

  • Až 45% domácností môže mať problém s platením účtov za energie, preto musí štát prijať definíciu energetickej chudoby pred ďalšou vykurovacou sezónou. 27. januára 2023
  • ?UHLÍKOVO NEUTRÁLNE SLOVENSKO – DOKÁŽEME TO? 29. novembra 2022
  • Potenciál geotermálnej energie stále čaká na využitie, inšpiráciou pre Slovensko by mohol byť Island 26. októbra 2022
  • Slovensko stále nemá adekvátne riešenie problému energetickej chudoby 21. októbra 2022
  • Ľudia sú motivovaní šetriť energiami, politici to musia využiť 20. októbra 2022

© 2021 Slovenská klimatická iniciatíva. Všetky práva vyhradené.

Spravujte súhlas so súbormi cookies
Aby ste na našom webe našli vždy to, čo potrebujete, využívame súbory cookies, ktoré spracovávame podľa zásad ochrany osobných údajov.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať predajcov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Zobraziť predvoľby
{title} {title} {title}