28. 10. 2024
Ako hodnotíte prvý rok pôsobenia novej vlády v energetike? (ANKETA)
Dnes uplynul rok od vymenovania novej vlády Roberta Fica. Odborníkov z oblasti energetiky sme sa spýtali na to, ako hodnotia prvý rok pôsobenia súčasnej vlády, predovšetkým Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva životného prostredia SR, v energetike.
Otázka: Hodnotíte prvý rok pôsobenia novej vlády (predovšetkým rezortov MH SR a MŽP SR) v tej oblasti energetiky, ktorou sa zaoberáte, viac pozitívne, ako negatívne, a prečo?
Na otázku si mohli respondenti vybrať tri stručné odpovede: ÁNO (viac pozitívne), NIE (viac negatívne) a ??? (v prípade, že je otázka podľa respondenta nesprávne položená, alebo je odpoveď zložitejšia). K stručnému hodnoteniu mohli pripojiť aj podrobnejšie zdôvodnenie odpovede.
Na otázku odpovedali:
Jana Ambrošová, predsedkyňa, Združenie dodávateľov energií
Radovan Ďurana, analytik INESS: NIE
Andrej Hanzel, nezávislý konzultant v energetike
Kateřina Chajdiaková, riaditeľka, Slovenská klimatická iniciatíva
Martin Ondko, predseda predstavenstva a GR, MAGNA ENERGIA a.s
Jana Ambrošová, predsedkyňa, Združenie dodávateľov energií: ???
Očakávame, že sa naplnia sľuby a regulačné prostredie, ako aj politika SR v rámci energetiky sa po tomto roku ukľudní. Ceny sa po kríze viac-menej stabilizovali na novej úrovni, takže namiesto krátkodobých opatrení by bolo potrebné zaoberať sa dlhodobými riešeniami.
Rýchle legislatívne zmeny, aj keď sú motivované snahou znížiť ceny energií pre odberateľov, sú dvojsečnou zbraňou kvôli nepredvídateľnosti, ktorú so sebou prinášajú, pretože to znemožňuje dodávateľom dlhodobé plánovanie a rozvoj efektívnych obchodných stratégií.
Systém regulácií sa stáva neprehľadným aj pre odberateľov, ktorí nemajú jasnú predstavu o tom, aké ceny energií ich čakajú v blízkej budúcnosti.
V poslednom roku sme sa museli predovšetkým zamerať na zvládanie nových byrokratických pravidiel a prispôsobenie našich procesov legislatíve, čo sa môže nielen odraziť na cenách energií, ale ide aj na úkor prinášania nových produktov a zlepšovania služieb pre odberateľov.
Radovan Ďurana, analytik INESS: NIE
Pozitívne by som hodnotil činnosť ministerstiev, ak by bol predstavený jasný plán eliminácie kompenzácií energií a energetická politika by sa riadila predvídateľnou a transparentnou stratégiou. Viaceré návrhy ÚRSO sa pod paľbou kritiky museli zmeniť.
Ministerstvo hospodárstvo zlyhalo, ak umožnilo, aby konsolidačný balík najvýáraznejšie zasiahol podnikateľský sektor. Kombinácia najvyššej sadzby DPPO v regióne, transakčnej dane, a špeciálnych odvodov je v príkrom rozpore s rozvojom slovenského hospodárstva.
Ministerstvo životného prostredia pod dlhých odkladoch nakoniec schválilo reformu zákona o EIA. Tento zákon síce prináša rôzne zlepšenia, zjednodušenie byrokratických procesov, jasné lehoty pre štátne orgány, ale mohlo zvýšiť limity pre povinné posudzovanie, napríklad v prípade veterných elektrární.
Andrej Hanzel, nezávislý konzultant v energetike: ???
Vláda začala veľmi pozitívne a po prebratí moci v októbri 2023 sa silno a dosť hlasito nadýchla s pomerne pozitívnymi vyhláseniami v energetike: (1) dotácie na energie treba udeľovať adresne, (2) oprava Gabčíkova musí byť priorita (Gabčíkovo je spomenuté na dvoch miestach v Programovom vyhlásení vlády), (3) treba budovať ďalší jadrový blok.
Ad (1): je koniec roku 2024 a pre adresné dotácie nie je nič pripravené. Ad (2): pred rokom vláda konštatovala, že Gabčíkovo je v zlom technickom stave a je potrebné urýchlene vykonať generálne opravy postupne všetkých turbín. Otváranie obálok pre verejné obstarávanie bolo viac krát posunuté a obálky pre verejné obstarávanie neboli doteraz otvorené - turbíny zjavne neboli/nie sú v havarijnom stave.
Ad (3): nový jadrový blok je dobrá myšlienka, ktorá však v prvom rade potrebuje mať jasné financovanie. V tejto oblasti však za rok vládnutia nie je vidieť žiadny posun.
Odporúčam ustanoviť funkciu vládneho splnomocnenca pre stavbu nového jadrového bloku s jasnými kompetenciami.
Kateřina Chajdiaková, riaditeľka, Slovenská klimatická iniciatíva: NIE
Prvý rok pôsobenia vlády v oblasti energetiky hodnotím viac negatívne. Pozitívom je, že vláda začala s prípravou na implementáciu Sociálno-klimatického fondu, ktorý bude kľúčový pre zraniteľné domácnosti a regióny.
Negatívne však vnímam nedostatočnú podporu obnoviteľných zdrojov energie a pomalé tempo implementácie legislatívnych zmien.
Osobitne kritizujem neochotu Ministerstva životného prostredia implementovať ETS2 (systém obchodovania s emisnými povolenkami pre budovy a dopravu), čo brzdí motiváciu na znižovanie emisií v týchto dôležitých sektoroch a oddiaľuje potrebné kroky k dekarbonizácii.
Chýba tiež jasná koordinácia medzi rezortmi hospodárstva a životného prostredia, čo komplikuje pokrok v oblasti energetickej efektívnosti.
Martin Ondko, predseda predstavenstva a GR, MAGNA ENERGIA a.s.: ???
Nič nie je iba čierne alebo iba biele. Pozitívneho v energetike som od vlády nezažil už roky, či sú tam jedni alebo druhí.
Špecifikom vlád Roberta Fica je však silná regulačná aktivita, bez ohľadu na ekonomické rácio, či európsky prístup k tejto problematike. Paradoxne najvyššie ceny pre domácnosti nastolila vláda Roberta Fica pre rok 2009, s odôvodnením, že „nebudeme dotovať bazénárov“ a tzv. malé domácnosti boli za 105 Eur/MWh, ale veľké za 145 Eur/MWh. Dnes riešime celoplošnú pomoc do ceny cca 72 eur. A to vrátane „bazénárov”.
Foto: Pexels